Is uw data goud waard in het AI tijdperk?

Verschillende artikelen claimen dat data het nieuwe olie is waarop de Artificial Intelligence economie zal draaien. Wanneer uw organisatie data verzameld zou u zich dan ook snel rijk kunnen rekenen, maar: ‘Is de data die u verzamelt wel van waarde?’ Ajay Agrawal, Joshua Gans en Avi Goldfarb hebben daarover een artikel geschreven in Harvard Business Review.

Predict the future

Veel van de data die organisaties verzamelen is historische informatie. De informatie zegt bijvoorbeeld iets over het klantentotaal, ziekteverzuim of op- en overslag in de afgelopen maand, jaar of andere periode. De waarde van deze informatie, zo stellen Agrawel, Gans en Goldfarb is in de Artificial Intelligence economie beperkt, omdat deze informatie pas waarde krijgt wanneer de informatie iets zegt over de toekomst.

De vraag wordt dan ook, is uw organisatie in staat om de verworven informatie met behulp van een ‘predicition machine’ voor inzichten in de toekomst te gebruiken.

Information on ongoing bases

De historische afzet informatie over de afgelopen 10 jaar van uw ziekenhuis geeft u de mogelijkheid om dit als “trainings”-informatie te gebruiken voor het algoritme. Als u vervolgens goede informatie heeft over het huidige proces, kan het algoritme daarvan leren en voorspellingen maken over de afzet in de toekomst. Hoe beter de invoerdata van de huidige afzet, hoe beter het model de voorspellingen zal kunnen maken.

Data schaarste

Een additioneel waarde element van uw data betreft schaarste. U bent niet de enige die uw bedrijfsvoering wil ondersteunen met voorspellingen voor de toekomst. In uw bedrijfstak zijn er hoogst waarschijnlijk anderen die hier in geïnteresseerd zijn. Wanneer u een van de 10 zorginstellingen bent binnen regio Zuidwest-Nederland, dan hebben de andere 9 zorginstellingen de mogelijk vergelijkbare datasets beschikbaar over hun bedrijfsvoering en is uw data waarschijnlijk niet van bijzondere extra waarde.

Bent u echter de enige die met een bijzondere techniek een markt- of klantenonderzoek uitvoert, welke informatie geeft die niet door de anderen kan worden verkregen, dan is deze data schaars en heeft het wel toegevoegde informatiewaarde.

Daarom concluderen Agrawal e.a. het volgende over uw informatiewaarde: Historische data is slechts 1 keer te gebruiken als “trainingsdata” en is op zichzelf niet waardevol. Wel kan het van waarde blijken om een goede voorspellingstool te maken. Hoe schaarser uw data, hoe waardevoller het is.

Wilt u weten hoe u het meeste waarde kan halen uit de datastromen in uw bedrijf? Neem vrijblijvend contact op met het team van The All Sparks.

Meer lezen? Klik hier voor het volledige artikel.